Sök på friidrott.se

Kontaktinformation

Svensk Friidrott

Kontaktuppgifter hittas på www.friidrott.se


Mycket mer än bara en friidrottstävling

Utredaren Hans Remvig visar upp restaurangnotan

Utredaren Hans Remvig visar upp restaurangnotan
Foto: alj

 9 nov, 2004.Att Stockholm Marathon är inte bara Sveriges största marathonlopp utan med sina ca 13.000 fullföljande också ett av de större i världen är välkända fakta i friidrottskretsar.
     En intressant fråga är dock även vilken effekt evenemanget har på samhället utanför idrotten? Att den stimulerar till motion är förstås bra för folkhälsan. Att maran är en årets verkliga folkfester i huvudstaden känner vi likaså väl till.
     Men finns det också mätbara ekonomiska effekter? För att få veta mer om detta genomfördes vid årets lopp på arrangörernas uppdrag en ingående marknadsundersökning.
     Det var Resurs AB som intervjuade dryga tusentalet av de tillresta (= icke-stockholmare) löparna om hur mycket pengar (och på vad) man spenderat i Stockholm i samband med maran.
     Vid en presskonferens idag presenterades undersökningsresultatet och när alla poster summerades hamnade man på ca 43 miljoner kronor!!!
     Den tyngsta posten var förstås hotellboende (14 milj) närmast följt av lokala resor (9 milj), restaurangbesök (också 9 milj) och shopping (5 milj). Utlägg som alltså genererar både sysselsättning (motsvarande drygt fyrtio årsanställningar) och betydande skatteintäkter för samhället (över tjugo miljoner).
     Stockholm Marathon - som nu senast lockade ca 11.000 utifrån tillresta löpare (som dessutom inte kom resande ensamma!) - är alltså en god affär för många fler än friidrotten och arrangörerna.
     Och det bästa av allt: Det handlar inte om någon engångsföreteelse!
     Dels är ju arrangemanget i sig inne på sitt tredje decennium, dels uppgav inte mindre än 87% av de tillfrågade utländska löparna att de räknade med att återvända till Stockholm inom de närmaste åren!