Nordeas samarbete med friidrotten som barn- och ungdomssponsor har under våra första tre år tillsammans varit mycket givande och därför är vi glada över att kunna fortsätta samarbetet som gör det möjligt för ännu fler barn och ungdomar att friidrotta.
Nordea har valt att samarbeta med friidrotten därför att det är en bred idrott som finns över hela landet och enkel att prova på. Alla kan vara med på sina villkor.
Idrottens värderingar stämmer också bra överens med Nordeas och de elitaktiva är bra förebilder vilket inte är minst viktigt när det gäller framtidens friidrottare.
En viktig del av framgången är våra ungdomsambassadörer som inspirerar barn och ungdomar och som är bra och positiva förebilder.
Ambassadörerna är Johan Wissman, Mustafa Mohamed, Yannick Tregaro, Emma Green och Helena Engman.
Nordea Friidrottsskola är den största aktiviteten som samlar cirka 15 000 barn och ungdomar per år och nära 150 föreningar varje år har hittills varit och med och bidragit till att alla dessa barn fått prova på friidrott under lekfulla former.
Andra större aktiviteter som vi gör tillsammans med Svensk Friidrott är Nordea Regionmästerskap för 13-14 åringar och Nordeakampen för 14-15 åringar. Dessutom bjuder vi in flera hundra ungdomar till större friidrottsarrangemang som till exempel Finnkampen där de får se sina idoler på nära håll.
Vi vill som en av nordens största banker vara med och ta ett samhällsansvar genom att göra det möjligt för fler barn och ungdomar att upptäcka glädjen i idrotten.
Barn och ungdomar är framtidens anställda och kunder och därför känns det bra att Nordea aktivt kan stödja friidrottens barn och ungdomsaktiviteter.