Officiellt organ för Svenska Friidrottsförbundet

Tisdag 19 mars 2024

Friidrott.se:s arkiv:
Resultat
Statistik

 

Sök på friidrott.se

Kontaktinformation

Svensk Friidrott

Kontaktuppgifter hittas på www.friidrott.se


En speciell dag med Berendsen

(foto: Max Alm / Berendsen)


Det var en speciell dag i Malmö. Aldrig hade väl Kim Amb och Sofia Linde trott att de skulle bli fotograferade tillsammans med ”osynliga” män i vita kroppsstrumpor, men just den här dagen i början av oktober var det precis så det var.

– Vi verkar lite i det dolda, man tänker inte på att vi finns där och hjälper till. Det är det vi vill lyfta fram med de här bilderna, säger Fredrik Nordin, marknadschef på Berendsen, när han ska förklara tanken bakom den kampanj som Kim Amb och Sofia Linde nu ska vara frontfigurer för.


Det brittiska tvätteriföretaget Berendsen är sedan ett drygt år tillbaka partners till Svensk Friidrott. Bakgrunden till samarbetet är att Svensk Friidrott hade ett behov av att få hjälp med tvätt av landslagskläder.

Efter varje mästerskap ska kläderna göras rena, framför allt för junior- och ungdomslandslagen som inte behåller alla kläder de använder i mästerskapssammanhang. Och med tanke på att friidrottslandslagen är några av de största inom svensk idrott så blir det en hel del kläder att hålla rena.


En hjälpande hand - eller rättare sagt flera hjälpande händer (foto: Max Alm / Berendsen)

Där kom Berendsen in i bilden, då de har stor erfarenhet av just tvätt av kläder som inte är personliga.

Varje dag använder 200 000 svenska arbetstagare kläder från Berendsen. Det motsvarar fem procent av alla som arbetar i Sverige. Det är allt från verkstadsarbetare till sjuksköterskor, och alla dessa olika kläder ska tvättas på ett specifikt sätt. Det krävs med andra ord en enorm logistik för att få detta att fungera.

Ett annat av Berendsens stora områden är uthyrning och tvätt av entrémattor.

– En sådan här dag, när det regnar, så jublar vi. Då vill kunderna byta mattor, så affärsmässigt är det riktigt bra för oss, säger Fredrik Nordin.

Från Berendsens 22 anläggningar runt om i Sverige, från Luleå till Limhamn, körs varje dag 200 ton textilier till olika kunder.

Åter till Malmö. Före den spektakulära fotograferingen, som inte liknade något vare sig Kim Amb eller Sofia Linde tidigare hade upplevt, fick Berendsens nya ambassadörer besöka huvudkontoret och hälsa på personalen. För Berendsen är det viktigt att alla inblandade parter känner ett engagemang i det här samarbetet.

– Vi vill berätta för våra kunder att vi har ett samarbete med Svensk Friidrott, och att vi nu också stöttar Kim och Sofia, säger Fredrik Nordin.


I tvätteriet i Arlöv (foto: Magnus Fridell)

Han fortsätter att berätta om Berendsens kontakt med den stora allmänheten, en kontakt som är stor men som få känner till.

– Utan att veta om det är det väldigt många som kommer i kontakt med Berendsen på något sätt; när man handlar blommor och går på en entrématta, när man sover i Berendsens lakan på hotell etcetera, berättar Fredrik Nordin.

Just entrémattor är en stor del av Berendsens verksamhet. Kim och Sofia tog sig efter besöket på huvudkontoret till ett av Berendsens tvätterier, mattvätteriet i Arlöv utanför Malmö.

– I går plockade vi in 12 ton mattor som vi tvättar i dag, berättar platschefen Sonny Wahlquist.

Tvättprocessen är väl genomtänkt, allt för att logistiken ska fungera på bästa sätt. Det är samtidigt en väldigt miljömedveten process, från det att mattorna hämtas hos kunderna till dess att de tvättas.

Berendsen kör främst bilar som drivs av gas och i tvätteriet finns ett reningsverk som gör att de till stor del kan återanvända vattnet som de använder. Allt för att påverkan på miljön ska bli så liten som möjligt.

– Vi är en del av samhället. Därför vill och måste vi ta ansvar, säger Fredrik Nordin.


(foto: Max Alm / Berendsen)

För Kim Amb och Sofia Linde betyder samarbetet med Berendsen att de får extra resurser för att kunna fortsätta satsa helhjärtat på friidrotten.

– Det känns jättespännande, det är hur kul som helst att få inleda det här samarbetet. Att få ekonomiskt stöd på det här sättet betyder väldigt mycket för mig som elitsatsande idrottare, säger Sofia.

Hon får medhåll från Kim som också känner en stolthet över att vara utvald som ambassadör för Berendsen:

– Att Berendsen stöttar svenska friidrottslandslaget är jättekul och att jag blivit en representant för det känns ännu roligare.

Bilderna som Kim och Sofia medverkar på kommer att användas i olika reklamsammanhang. Berendsen är med i bakgrunden och stöttar Kim, Sofia och hela Svensk Friidrott. Att de inte alltid syns har ingen större betydelse, det är vad de gör som är det viktiga.